Rakan Seperjuangan

Tuesday, August 24, 2010

Permasalahan Niat Puasa

Sejak awal ramadhan lagi aku nak tulis pasal ni...tapi asyik dilalaikan dengan macam2 hal...akhirnya dikesempatan yang ada ini...aku akan kongsi sikit apa yang aku tahu...apa yang pernah aku dengar dan aku baca dan pernah aku alami dan bincangkan...tapi penekanan diberikan terhadap apa yang aku dengar dari pakar...terbaru dari Ustaz Ismail Kamus...

Dari kecik sampai besar, isu niat puasa akan timbul apabila bulan puasa datang, baguslah semua peka dengan "Sesungguhnya setiap amalan itu hendaklah disertai dengan niat"...maka kita akan disajikan dengan macam2 cara niat puasa...yang paling terkenal adalah...

نـَوَيْتُ صَوْمَ غـَدٍ عَـنْ اَدَاءِ فـَرْض شـَهْرِ رَمـَضَانَ هـَذِهِ السَّـنـَةِ لِلـَّهِ تـَعَالىَ
"Sahaja aku berpuasa esok hari  menunaikan fardhu bulan ramadhan tahun ini kerana Allah Taala"

 Tapi bukanlah bermakna kita kena niat sebijik macam ni baru diterima...ini cuma salah satu cadangan niat...ini kerana kita adalah manusia, dan sifat manusia adalah lupa...lupa niat puasa adalah salah satu isu yang diperbesarkan dan akhirnya mendatangkan satu masalah yang sebelum ini jarang sekali kita dengar...

Pada asalnya...niat puasa ramadhan, termasuklah niat puasa ganti buleh dilakukan selepas maghrib hingga sebelum matahari terbit keesokan harinya...maknanya niat hanya sah pada waktu malam saja....seeloknya selepas berbuka hingga selepas sahur...berbeza dengan puasa sunat dimana niatnya masih boleh dilakukan pada pagi keesokan harinya walaupun matahari dah terbit...

Akhir2 ini ada satu fahaman baru yang begitu mengambil berat tentang niat puasa sehingga berasa ragu2 samaada kita ni dah niat ke belum, atau dah terlepas niat ke belum...justeru ada yang berasa tidak senang hati apabila terlupa niat pada malam harinya...bukan terlupa niat tapi sebenarnya terlupa nak ucapkan "nawaitu..."

Bagi mereka yang dah tahu, tiada lagi masalah yang perlu dirisaukan...tapi bagi mereka yang belum tahu...ini adalah masalah besar bagi mereka...justeru disini aku mengambil kesempatan untuk berkongsi apa yang aku dengar tentang permasalah dah niat ke belum ni...

YANG SEBENARNYA...tidak disyaratkan kita melafazkan "nawaitu sauma ghodin..." tu utk niat puasa...itu hanyalah satu cara, satu inisiatif untuk berniat...niat sebenar bukan pada mulut tapi niat sebenar adalah mendatangkan dalam hati..."aku berpuasa esok hari kerana ALLAH TAALA"...'esok aku nak puasa kerana ALLAH TAALA"..."esok aku nak puasa"  dan sebagainya...tak guna niat dimulut tapi dalam hati membenci ibadah puasa...

Bagi yang risau dia dah niat puasa atau belum...jawapannya mudah sahaja...menurut kata ulamak yang lebih terer dari aku, kita bangun sahur tu pun dah kira niat...kerana kita xkan bangun sahur kalau xmahu puasa esok hari kan? lebih2 lagi kalau dah makan sahur...sure dah niat esok nak puasa...so xperlu lah layan rasa was2 dalam hati tu...

Tak keterlaluan kot jika aku tambah...set alarm nak bangun sahur pun dah kira niat kot...niat ni datang dalam hati...nak puasa satu bulan penuh, nak puasa esok...cuma lebih afdal la kita niat berlafaz tu....cuma ada ketika kita lupa nak niat berlafaz tu...ulamak kata, bangun sahur pun dah kira niat...bagi yang xbangun sahur pulak...sure dia dah niat dalam hati masa berbuka tu...esok aku nak puasa lagi...cuma dia xlafaz nawaitu je kot...

P/s: Aku nak pelawa siapa2 yang ada pendapat tentang hal ini...yang tahu apa yang aku tidak tahu...nak tambah apa yang kurang..sila bagi komen anda...aku pun budak baru belajar...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...