Rakan Seperjuangan

Thursday, August 5, 2010

Upah Artis vs Upah Ustaz

Realiti dunia akhir zaman...org2 agama cuma diperlukan bila ada orang mati...ketika nak berseronok...org agama akan disisihkan...cuma sekali sekala dipanggil utk mengetua bacaan tahlil, yasin, uruskan jenazah dan sebagainya...

Nak ckp kat org, aku pun xtahu nak ketuai bacaan tahlil, uruskan mayat dan sebagainya...cuma tiap kali aku tgk cerita2 dalam tv yg melibatkan ahli keluarga tidak reti nak menguruskan jenazah..aku pun terasa sama...

Sebelum mati, kita akan menikmati hidup, malangnya ketika hidup kita jarang sekali mencari bekalan untuk mati...dunia ini sering menipu kita dengan pelbagai agenda..hingga buatkan kita berasa kita lambat lagi mahu mati...

Justeru tidak hairanlah jika disini aku nak sentuh sedikit soal upah artis dan upah ustaz...setakat yang aku tahu, seorang artis terkenal akan dibayar minimum 10 ribu ringgit utk menyampaikan 3 buah lagu yg mengambil masa kurang dari 30 minit...pendek kata satu lagu yg lebih kurang 5 minit itu bernilai ribuan ringgit...

Tapi kalau difikirkan, berapakah bayaran ustaz2 yg mengajar agama selama berjam2 non stop itu?kalau dapat 200 ringgit sekali mengajar pun dah kira hebat...teringat cerita seorang ustaz yg mengajar agama di Singapura, yg dibayar dengan lumayan sekali...hingga dia mengatakan, sekali mengajar kat sana, berbulan2 xperlu kerja...maknanya upah sekali mengajar kat sana menyamai upah berbulan2 mengajar kat sini...

Mana lebih penting lepas mati?agama ke hiburan ke?kenapa bayar mahal untuk bende yg tidak penting malah kadang2 tu sampai jatuh haram...siapakah aku utk mengkritik keadaan ini?aku bukan sesiapa...cuma aku pelik dengan dunia sekarang...agama dipandang sepi...ulamak dipandang sepi dan dicemuh2 lebih dari penjenayah...masakan tidak, artis yg berulang kali ditangkap kerana dadah pun disanjung tinggi dan diminati dan digilai...

Aku xkisahla kalau org yg melakukan semua itu adalah org yg bukan islam...yg menyedihkan adalah ia berlaku pada org Islam...yang bila ditanya lepas mati nak masuk syurga ke neraka, mereka jawab tentulah syurga...tapi kalau kat dunia dah mcam tu...layak ke nak masuk syurga? pandai2lah sendiri jawab...

P/s: Jawab dengan amalan kita dalam kubur nnti...bukan dengan lisan...

2 comments:

pecinta_Islam said...

100% sy setuju dngn nya..kini agama diianggap terlalu murah..terlalu tidak bernilai..malah agama digunakan dlm hal2 tertentu shja..

Admin said...

bila hidup nak lari dari agama...dah mati org yg hidup susah payah nak dekatkan dengan agama...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...