Rakan Seperjuangan

Monday, August 2, 2010

Adil Dalam Kasih Sayang?



Situasi: Tengah risau dan mengalami kesukaran untuk tidur kerana baru sahaja mendapat berita yang kurang menyenangkan. Biasiswa aku mungkin akan ditamatkan!!!mana aku nak cekau duit ni…(Artikel ditulis pada 30 jun 2010, biasiswa aku masih ada lagi...tapi dah dikurangkan...tapi masih ada.. )
Intro: Pernahkan kita mendengar percakapan ibubapa yg berbunyi lebih kurang macam ini? Emak ada 5 orang anak dan emak saying pada kelima2 org anak emak ni…kasih sayang emak tidak pernah berbelah bagi, mak sayang kamu semua sama rata, atau percakapan lelaki yg kahwin lebih dari satu yg lebih kurang macam ni. Aku sayang semua isteri aku, sama rata, tidak ada berbelah bagi, sama sahaja, tidak ada lebih tidak ada kurang antara satu sama lain.
Realiti: Kenapa aku mengungkit tajuk ini?kerana aku juga mencari2 akan jawapan kepada persoalan ini sejak beberapa ketika, baru2 ini aku mendengar satu ceramah berkenaan giliran isteri…banyak sekali info yg aku dapat namun pada kali ini aku cuma hendak menyentuh tentang isu ini…keadilan dalam kasih sayang..aku selalu menetapkan bahawa sifat adil hanya layak pada ALLAH…manusia hanya mampu berusaha untuk menjadi adil tapi keadilan yg betul2 sempurna hanya dari ALLAH.
Permasalahan: Dalam Quran ada menyebutkan bahawa manusia tidak akan mampu berlaku adil dalam bab kasih sayang…ini kerana kasih sayang ini adalah perasaan yg semulajadi…ia bukan paksaan, ia adalah antara keunikan sifat manusia itu sendiri. Sebagai bukti, Nabi kita sendiri lebih sayang akan Siti Khadijah, lebih dari isteri2 lain, lebih sayang akan Siti Aishah lebih dari isteri2 lain, lebih sayang Hasan dan Husin lebih dari cucu2 lain, lebih sayang akan Abu Bakar dan Umar dari sahabat2 lain. Nabi Yaakub juga lebih sayang Nabi Yusuf dari anak2nya yg lain. Ia adalah lumrah, ia bukan bermakna tidak adil tapi hanya itu sahaja yg kita manusia ini dapat capai…Adil adalah meletakkan sesuatu pada tempatnya.
Huraian: Adil dalam kasih sayang ini adalah agak mustahil kerana manusia setiap seorang adalah berbeza dari segi perangai dan tingkahlaku. Contohnya ibu akan lebih menyayangi anaknya yg selalu mengambil berat akan kebajikan ibunya berbanding anaknya yg hanya tahu menyusahkan ibunya…pada percakapan mmg ibu itu boleh ckp dia sayang sama rata, tapi dari segi hakikat sebenar, ia bukanlah sebegitu, dan perlu diketahui bahawa ia bukannya satu dosa…melainkan ibu lebih sayang akan anaknya yg meninggalkan perintah agama dan membenci anaknya yg mengamalkan perintah agama..kerana kita tidak boleh cenderung kepada kezaliman.
Perbincangan: Dalam berguru pun sama, ada guru yg kita suka dan ada guru yg kita tidak suka…misalnya kita amat minat dengar ceramah dari ustaz A, hingga kita berasa tidak seronok mendengar ceramah ustaz B meskipun perkara yg diperkatakan adalah sama. Jadi kita tidak perlu hairan bila ada sesetengah dari kita yg agak taksub pada satu2 guru atau ustaz…selagi guru dan ustaz yg dia taksub itu tidak menyeleweng dari syariat Islam, maka tidaklah menjadi kesalahan jika dia tidak mahu datang ke masjid atau kuliyah yg dianjurkan oleh guru atau ustaz yg kurang digemarinya.
Kesimpulan: Manusia hanya mampu mencuba untuk menjadi lebih adil, manusia hanya dapat buktikan dengan lidah atau perbuatan, tapi hakikat sebenar keadilan dalam kasih sayang ini adalah mustahil, kerana setiap org adalah berbeza, tidak mungkin rasa kasih sayang itu adalah sama rata, namun begitu, janganlah mempamerkan dengan jelas bahawa kita lebih sayang si A dari si B, terutama sesama anak2 atau sesama isteri kerana dikhuatiri akan mengundang masalah lain…biarlah ia tersimpan dalam hati kita sahaja bahawa kita sayang si A lebih dari si B…tidak perlu kita nak tunjuk, cukuplah sekadar kita dan ALLAH sahaja yg mengetahui.
P/s: harap lepas ini tak ada orang nak Tanya soalan2 seperti, dalam anak2 emak, anak mana yg mak paling sayang?, dalam isteri2 abang, yg mana abang paling sayang?, dalam pelajar2 cikgu, yg mana cikgu lebih sayang?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...