Rakan Seperjuangan

Sunday, November 15, 2009

Khilaf dan Adab

Krisis hujung tahun paling hangat...isu penangkapan seorang bekas mufti yg mengajar di sebuah negeri tanpa memperolehi tauliah dari jabatan agama negeri tersebut...dan isu ini berlarutan hingga ada org yg xtahu menahu pasal wahabi pun dah tahu ape itu fahaman wahabi...blog2 agama yg sebelum ni xterkenal pun dah mula jadi terkenal...maka semakin galakla para blogger2 termasuk aku ingin turut serta...setelah kesabaran aku hilang...

Aku mula tahu pasal wahabi pada pertengahan tahun 2007, itu pun secara xsengaja...ape yg aku tahu, fahaman ini tidak mahu pakai mana2 mazhab...mereka hanya mahu mengikut sunnah nabi dan al quran saje...jika ada amalan yg tidak ada sandaran pada hadis dan quran...mereka akan kata ianya bidaah=sesat=neraka...

Aku xambil port pasal ni, pasal aku pikir, cuma org bodoh dan terdesak je buleh terpengaruh...dan org yg terpengaruh tu pun mmg orang2 yg betul2 cermat, pasal nak ikut ape yg jelas dalam quran dan sunnah..dan ianya mmg bagus...cukuplah dengan tahap ilmu agama aku yg hidup segan mati xmahu pada ketika itu...lagipun aku bukannya ambil peduli pasal perkara2 sunat ni...pasal aku malas...xde masa nak buat sunat2 ni...lagi ringkas lagi bagus...

Tapi sejak pintu hati aku terbuka nak mendalami agama islam, persepsi aku mula berubah...tapi xdelah sampai nak kaji pasal wahabi ni...pasal byk lagi perkara2 penting yg aku rasa aku perlu tahu...bab2 khilaf ni aku kurang gemar nak bicarakan...pasal ilmu belum cukup...

Berbalik pada topik diatas...isu wahabi mmg dah jadi perkara yg bermain dalam kepala aku tiap2 hari sejak kebelakangan ini...aku bukan nak tuduh wahabi ni sesat ke ape...dan mereka ni marah jika org ckp mereka ni wahabi...yeah, whatever, ular menyusur akar xkan hilang bisanya...aku xtuduh mereka ni sesat...tapi kurang adab...ibarat samsengla kot...

Baru aku tahu mereka ni bahasa mmg kurang ajar, mmg xde adab, aku igt aku dah lazer...tapi depa lagi lazer, lazer2 aku pun bab perkara wajib...tapi lazer depa ni dalam perkara khilaf...depa ni xmarah kita nak amalkan khilaf, tapi depa ni perli jika kita nak buat...alasan mereka, Quran dan hadis sahih dan cukup...xperlu lagi nak tambah amalan lain yg belum pasti kesahihannya, amalan yg jika dikaji pada zaman ni, ternyata bukan dari ajaran nabi, xde dalam hadis, xdisebut dalam Quran...

Amalan Qunut, tahlil, bacaan yasin, talqin dan sebagainya...yg menjadi khilaf dan telahpun dibahaskan oleh ulamak2 terdahulu, dan telah selesai pun sebenarnya...tapi puak2 belah sana(wahabi) ni tolak terus...depa kata, sape yg buat sume tu adalah bidaah...setiap bidaah tu sesat...yg sesat tu sume pegi neraka...

Bagi pendapat aku, orang2 belah sana ni saje nak tunjuk depa ni paling hebat, depa nilah yg sudi mengikut quran dan sunnah dengan sepenuhnya...depa nilah yg paling sayangkan nabi, pasal tu ape yg nabi xbuat, nabi xcakap, depa xkan buat...klu kita kata terpulangla pada kita nak buat atau tidak...depa akan melenting marah...dan kita akan dianggap sesat...kerana buat ape yg nabi xbuat...kerana kita buat ape yg tidak disebutkan dalam quran...

Xpaham aku dengan orang belah sana ni...dan jika diajak berhujah pun...hujah2 kita akan diSAMPAHkan...bodoh xleh nak ajar, cerdik xleh nak ikut...bawakla mai sejuta hujah pun...depa tetap dengan pendirian mereka...setakat ni...mereka mmg bertuah, kerana segala amalan mereka, sumenya ada dalil dan hujah yg kuat...pasal tu depa ni jadi kurang ajar sket...pasal depa anggap diri depa je yg betul...yg lain sume sesat, pasal mengada2kan ape yg nabi xbuat...

Bukan senang nak hurai kat sini satu persatu...bazir masa aku je...aku nak ambil contoh mudah...mazhab lain pun ada xbuat qunut, iaitu Hambali dan Hanafi...tapi dua mazhab ni, xpenah nak tuduh mazhab yg buat qunut, iaitu Syafiee dan Maliki ni sesat...

Tapi tiba2 muncul puak2 fahaman wahabi ni ckp buat qunut tu sesat...dan perlekeh dan perli org yg buat qunut...seolah2 jatuh haram jika baca qunut...seolah2 xsah solat jika baca qunut...dan aku percaya, org yg xmengaji je anggap qunut tu wajib...yg jadi salahnya jika kita anggap qunut tu wajib...lagipun qunut ni ada sandaran hadis, walaupun xsekuat hadis hasan sahih...kerana sanad hadis qunut ni, namanya aku dah lupa, dia ni masa hidupnya, org ckp dia ni xkuat ingatannya...tapi dia ni masih lagi sahabat nabi..dia ni solat dibelakang nabi, dan sempat bersama2 4 khalifah selepas nabi...jadi...amalan qunut ni bukannya bersandar pada hadis palsu...

Aku xnak peningkan org dengan huraian2 hadis...pasal ilmu aku belum cukup hebat nak explain kat org...nnti tersalah, kena serang dengan puak2 belah sana...tapi ada peringkat dimana hadis dhaif(lemah) itu dinaik taraf apabila ada banyak hadis2 sahih lain yg menyokong hadis dhaif itu...part ni mmg korang kena tanya org yg aliran hadis...

Sesama2 4 mazhab pun ada byk perkara khilaf, tapi belum pernah lagi antara 4 mazhab yg dikenali sebagai Ahli Sunnah Wal Jamaah ni mengutuk2 sesama sendiri...mazhab hambali kat mekah yg xbaca qunut pun xpenah nak labelkan mazhab syafiee dan maliki sesat kerana buat qunut...begitu juga sebaliknya...tiba2 ada satu fahaman yg mengutuk dengan keras dan kurang ajar dan dengan penuh kebiadaban terhadap mereka yg nak buat qunut...

Kat sini aku cuma nak rujuk pasal qunut je dulu...tapi perlu diketahui bahawa ada banyak lagi perkara lain yg menyebabkan org belah sana berkurang ajar dengan kita...senang je nak cakap...org belah sana kena ajar ilmu adab...klu ye pun nak nasihat org...gunakan cara yg berhemah sket...lainla klu dalam perkara2 wajib...contohnya mengutuk atau mencerca org yg kata solat tu xwajib...atau org yg kata arak tu xharam...tapi klu dalam bab2 khilaf pun nak guna pendekatan yg keras...maka ini adalah lebih sesat...nabi xde pun ajar mcm tu...

Dalam kes zikir kuat dan zikir perlahan, dimana Umar memilih utk berzikir dengan kuat, manakala Abu Bakar memilih utk berzikir secara perlahan...nabi melihat perkara ni...dan memanggil kedua2nya dan bertanya...Umar menjelaskan, dia berzikir kuat kerana nak halau syaitan dan xmau org sekeliling mengantuk...Abu Bakar menjelaskan dia berzikir perlahan kerana ALLAH bukan pekak, ALLAH maha mendengar...nabi cakap, kedua2nya adalah betul...sumenya atas niat...jika niat dalam hati xnak baca qunut, pasal nak tunjuk dialah yg paling alim, paling warak...pun xkena juga pasal dah jadi riak...takabbur dan sebagainya...

Ilmu yg tinggi menggunung xde mendatangkan faedah jika xde adab...ibarat guru yg sering kata bodoh kat pelajar2nya...maka guru itu xkan dihormati..malah dibenci...so org belah sana...hargailah ilmu yg kamu ada...sila jaga ia dengan adab yg baik...kerana setakat ni belum pernah aku jumpe org belah sana yg baik adabnya...sumenya nak SAMPAHkan hujah org...sumenya membodohkan org...gaya tulis pun dah tahu...asyik duk ulang hujah yg sama je...naik jemu aku...org dah beribu2 kali jelaskan pun xnak ambil peduli...masih teguh dengan pendirian "mereka je betul, yg lain sume salah, sesat, bidaah".

Bagi geng2 aku, tolong jangan bazir masa dan tenaga duk melayan org2 belah sana...xpayahla nak sibuk berdebat sape betul sape salah dalam perkara2 khilaf ni...org bodoh jahil je yg duk pertikai bende2 camni...byk lagi perkara lain yg bukan khilaf seperti tutup aurat, baik diluar rumah, atau dalam laman web sosial...ianya wajib, tapi xde sape pun nak ambil peduli...duk sibuk berbalah pasal perkara2 sunat je reti...zina, seks sejenis, dan sebagainya dibiarkan saje...berjayalah musuh2 Islam menyesatkan kita...Palestin diserang, rakyatnya dibunuh saban hari, xde pulak kita nak ambil kisah...duk sibuk berbalah dalam perkara sunat je sampai hilang ukhwah sesama Islam...

P/s:Bukankah satu tindakan yg bodoh jika dua pihak yg mengaku nak daulatkan Islam bergaduh dan bertelagah dalam perkara sunat?Dah xde perkara lain nak dibincangkan? seperti isu murtad, buang anak, dan riba yg semakin berleluasa sekarang ni...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...