Rakan Seperjuangan

Sunday, March 22, 2009

Masa untuk ringankan mulut yang berat...

aku rasa dah sampai masa aku untuk bersuara skit..kali ni masih lagi topik pasal agama kita Islam..

seluruh dunia Islam dah dikecam dan dipermain2kan...aku bagi contohla..
pegi youtube taip nama org ni "wafa sultan"..klu hati kita masih xmmbara lagi xtaula ape nak kata..point2 dia ni sebijik mcm org yang belajar Islam sehari pastu dah nak bg komen pasal Islam..mmg sape yang xbelajar mendalam pasal Islam mmg aku rasa termakan dengan point2 dia...

pada tahun 2001..11 september..hari malang bg umat Islam..kita jgn jadi katak bwh tempurung ok.. pegila kat youtube, google video..tgk dokumentari pasal insiden tu yang dibuat oleh rakyat amerika sendiri..klu xpaham bahasa inggeris, suruh org terangkan..kat sekolah belajar english lebih 10 tahun xkanla xreti langsung beb..

aku malas nak bg link..cari sendirila..kita akan rasa tertipu yang amat..aku bukan percaya 100% point dokumentari tu yang kata Islam xterlibat dalam tragedi tu..tapi point2 tu agak jelasla..maklumla kat sana media dia berani skit nak soal org2..wartawan2 dan aktivis2 dia berani nak mampus cari pasal dengan pihak berkuasa semata2 nak suruh kerajaan dia siasat semula kes tu..

911 was an inside job!!!!

slogan ni berkumandang kat sana...sepanduk2 pun penuh kat tepi jalan bila tiba ulang tahun 911..aku cuma mampu tgk jela..aku ni xde kuasa ape..

bersepah dokumentari2 pembohongan kerajaan amerika ade kat intenet tu, siap dgn bukti2 lagi..cuma kita ni xde masa nak tgk..bukannya mempengaruhi hidup kita kat sini pun..kita kan jauh...hahaha.. aku ade juga download video2 dokumentari pasal conspiracy kerajaan mereka ni..aku nak percaya atau x tu terpulang pada aku la..hahaha..

pasal conspiracy mendarat di bulan..yang ni betul2 conspiracy..xde sape pun penah sampai ke bulan..better ubah semula mindset kita..klu aku nak terang satu persatu buleh buat PHD la aku..hahaha..

memandangkan ni blog aku..ikut suka aku la nak tulis ape pun...klu aku xbtul ke salah fakta ke xpayahla nak susah2 pikir...lagipun tulisan aku ni bukan akademik pun..xde sumber2 yang sah..aku cuma tulis ikut kepala aku je...hujah aku xperlu disokong oleh hasil2 penulisan ahli akademik lain pun..

aku xberani la nak kata lebih2 kat akademik ni..cuma aku rasa akademik ni perlu diberi kuasa yang lebih..ape yang aku tgk..ahli2 akademik ni jadi penghias je..pendapat mereka didengar je tapi xde tindakan pun diambil..kita hanya minta mereka buat kajian...tapi byk mana sangat yang ambil pusing pasal hasil kajian mereka..aku malasla nak cakap politik2 ni..ni bukan platform yang sesuai...

tapi aku yang ringan mulut ni nak ckp juga...kita org Islam ni kekal pada Islam ni pasal ape? adakah kerana prinsip2 islam itu sendiri ataupun kerana org2 islam..
sebab mak bapak kita org islam..kwn2 kita islam..bangsa kita majoriti islam?

ok..klu kita rasa kita tetap kekal dlm islam pasal agama islam tu menyeru pada kebaikan, Alhamdullillah...dari sudut yang lain, klu kita teguh dlm islam sebab org2 islam(mak bapak kita islam, masyarakat kita islam, mmber2 kita islam), inila yang kita kena pikir betul2..

jauh betul aku menyimpang ye..ape yg aku nak ckp ni senang dimulut berat dihati..hahahaha...Islam ni adalah agama yang menyuruh kita buat perkara2 yang baik dan melarang kita berbuat perkara yang dilarang..semua org Islam wajib patuh pada arahan ini..

yang aku nak ckp adelah..klu org2 islam ni dah xberpegang pada jalan2 tuhan..katakanlah majoriti org islam ni dah xmau ikut islam lagi..adakah pada masa itu kita patut cari alternatif lain? masuk agama lain atau buat agama lain yang pengikutnya lebih baik dari pengikut2 islam yang dan menyeleweng itu?

sekali lagi aku tegaskan ini cume pendapat dgn akal cetek aku...hehehe...
politik kat malaysia ni rumit sketla nak diterangkan..bg org islam, mereka buleh pilih nak masuk mana2 parti politik..budak2 pun tahu parti kat malaysia ni..
ade umno,keadilan,pas..aku sebut yang major jela...

org pas kata mereka nak tubuhkan negara islam iaitu nak jadikan malaysia ni negara islam..dgn cara politik sajela cara yang terbaik klu nak jadikan malaysia ni negara islam..xperlula nak memberontak dah lakukan rampasan kuasa utk ambil alih tampuk pemerintahan...org2 pas ni mereka pada umumnya berjuang atas dasar Islam itu sendiri..tidak timbul masalah bangsa dan keturunan..

org umno pulak nak kekalkan cara pemerintahan sedia ada..mereka kata negara ini dah pun negara islam..pasal yang memerintahnya org islam..ada usaha nak kembangkan islam,,ada bina masjid, pertandingan mengaji..ada mufti2 dan penasihat agama..yang penting dlm perlembagaan dah tetapkan agama rasmi negara ini adalah tidak lain dan tidak bukan iaitu agama Islam..umno ini pada umumnya untuk mmbela dan mmperjuangkan nasib org2 melayu dinegara ini..oleh kerana majoriti melayu itu islam, maka xlangsung jg mcm membela Islam...

keadilan ni parti yang baru saje ditubuhkan selepas pemecatan timbalan perdana menteri ketika itu anwar ibrahim...masa tu ramai rakyat yang marah dan kemuncaknya tertubuhnya parti baru..mereka ni umumnya mahu kerajaan yang lebih adil dan tulus..aku pun xtahu sgt pasal keadilan ni..so klu salah harap maaf jela..huhuhu...

dari dulu sampai sekarang xabih2 isu org2 pas duk kata org2 umno (BN) ni kafir..isu ni mmg berat..aku nak tulis kat sini pun takut kena saman..huhu..

cuma aku nak ckp ni je..parti pas ni..bak dari perlembagaan dan menifestonya..jelas tertulis dlm undang2 tubuh pas iaitu berpandukan Quran, Hadith,Ijmak,Qias..aku pun xsure ape tu ijmak dan qias..tapi bg aku Quran dan Hadith tu dan cukup nak yakinkan aku...

oleh kerana itu, org2 pas ni kata mereka ni berjuang pada jalan kebaikan dimana tujuan mereka sokong pas ni bukan untuk dpat kebendaan tapi mereka nak undang2 islam dan perlaksanaan hukum islam berlaku dinegara ini..sepertimana yang kita tahu..menjalankan hukum islam dan tertulis dlm quran..jadi xheranla org2 pas ni yakin perjuangan mereka itu adalah perjuangan bg menegakkan syiar2 islam di malaysia ini..

dlm pihak umno pula..mereka xsetuju la org2 pas kat mereka ni kafir..pasal mereka pun mengucap kalimah syahadah, semhahyang, zakat, pegi haji puasa..sume rukun islam mereka buat..lagu mana org buleh kata mereka ni kafir...hehehe..

berbalik pada rukun iman pulak..

percaya pada Allah..pas dan umno percaya
percaya pada malaikat..pas dan umno percaya
percaya pada rasul..pas dan umno percaya
percaya pada kitab..pas percaya dan umno mungkin percaya
percaya pada hari kiamat..pas dan umno percaya
percaya pada qada' dan qadar..pas umno percaya

persoalan..nape yang part percaya pada kitab tu umno mungkin percaya?
ni yang menyebabkan aku dilema sekejap ni..

menurut penjelasan yang aku dengar..mmg org umno percaya asalnya kitab2 tu datang dari Allah..So, mana part yang mungkin percayanya?

sabar2..percaya disini xhanya tertumpu pada percaya saje..contoh klu kita percaya ada Allah tapi kita xiku suruhan dia..kita ni dipanggil beriman ke? percaya pada rasul tapi xikut pada suruhan dan sunnah rasul..permain2kan sunnah rasul..malasla aku nk explain..ala mcm simpang janggut tu jijik..pakai jubah dan serban tu xsesuaila..byk lagila..percaya pada hari akhirat tapi masa kat dunia xbuat bekalan akhirat pun..klu setakat percaya saja xsempurna lagi iman kita..kita bukan saja kena percaya tapi kena BERAMAL juga tau..part ni yang ramai silap ni..heheheh...igtkan percaya pun dah cukup..huhuhu..

org pas kata dlm Allah dah tetapkan secara detail tentang hukum2 HUDUD ni..klu mcm solat pun xberapa nak jelas dlm quran sampai kita kena rujuk hadith..tapi cuba kita ckp yang solat tu xwajib buat..silap kena pulau la..hehehe...

dlm Quran dah jelas klu mencuri hukum dia mcmna, berzina hukum dia mcmna, bunuh hukum dia mcmna..sebab tu org2 pas ni mmg nak sgt hukum ini dijalankan dimalaysia..bukan kerana nak tengok org kena rejam,org kena potong tangan ke ape..tapi kerana dlm Quran dan tetapkan wajib jalankan undang2 itu bagi mendapatkan keredhaan Allah...mereka xmau berhapan dengan Allah nnti dlm keadaan xberusaha langsung utk menegakkan perintah Allah yang terkandung dlm Quran itu..klu nak tau surah mana..cari sendirila...hehehe..

pastu timbul pulak persoalan dikalangan org2 umno ni..negara ini kan berbilang kaum?mcmna nak laksana hukum hudud ni? xke mendatangkan rusuhan klu org agama lain kena potong tangan sebab mencuri? hehehehe...aku masa jahiliyah dulu pun pikir cam tu..tapi ustazah aku ckp klu org Islam ckp camtu..persoalkan hukum Allah camtu, maka org itu dah KUFUR AKHLAK..klu xmau buat senyap2 sudahla..jgn nak cuba persoal hukum tu dgn akal cetek kita ni..adakah kita lebih pandai dari tuhan?hahaha...

Ok2..aku nk serius sket..dlm soal org bukan islam, mereka ni buleh pilih samaada nak kena hudud ke nak guna hukum lain..tapi bg org islam..tiada pilihan bg mu..hahaha..so org bukan islam xpyah nak takut pasal HUKUM HUDUD NI HANYA UNTUK ORG2 ISLAM SAHAJA...hehehe..

berbalik pada realiti kat malaysia..bukannya xde langsung hukum islam kat sini..sape ckp xde tu mmg buta la..adela cuma xmenyeluruh mcm dlm Quran tu..klu bab1 cerai nikah tu masih pakai hukum islam yang dipanggil Takzir(xsure betul ke x ejaannya) yang kat dlm mahkamah syariah tu..klu khalwat lelaki pempuan tu kat Quran kurang jelas..jadi bulehla buat hukum takzir itu..selepas diputuskan oleh ahli2 agama selepas merujuk hadith2 dan sumber2 yang afdal..

persoalan bg org pas adalah bgaimana tentang hukuman zina kat malaysia ni..dah jelas kat dlm Quran..klu belum kahwin 100x sebat(bukan mcm warden sebat tu, dlm islam rotan xleh lebih dari bahu,90 darjah je,bukan 360 darjah cam sebat penjenayah tu)..klu dah dah kwin kena rejam dgn batu smpai mati..pergh..gerunnya..kejam pun ade..huhu..betul ke hukum tuhan ni kejam?

klu yang xmau belajar pasal hukum2 ni mmg nmpak kejam hukum2 ni..malangnya nasib mereka yang xmau belajar dan mendalami hukum2 ni..mengikut kajian..org yang belum kwin ni dia ada byk antibodi kat bahagian kat belakang dia..satu cara nak bg antibodi ni keluar ialah dengan cara sebat kat belakang..kira mcm perlindunganla klu ade penyakit2 seksual mcm siflis ke aids ke..klu sebat ni byk antibodi tu keluar jadi risiko kena penyakit STD (sexually transmitted desease) tu dpt dikurangkan...adapun org yang dah kwin ni..antibodi tu dah xde lagi atau kurang dengan sebab pernah melakukan seks byk kali..klu disebat pun antibodi tu tetap xmmpun nak lawan penyakit..so better mereka ni matila daripada merebakkan kat org lain..kejam juga? ala..mereka ni dah tau klu berzina lepas kwin kena hukum rejam, tapi masih nak buat juga..

tapi ramai juga yang pertikai, klu mangsa rogol tu mcmna pulak? byk soal pulak org2 zaman sekarang ni..dah Islam ni agama yang adil..tgkla ape sebab dia kena rogol tu..klu sebab dia pakai seksi ke ape ke? Islam ni adil la...hukum belum berjalan dah macam2 nak tanya..hahahaha..

lagi satu klu nak jatuh hukum zina ni..sume tau kena ade 4 org saksi kan..4 org saksi pulak tu kena tgk yang organ2 seks penzina2 itu dan mmg &(*&(&. pendek kata perumpamaan batang celak masuk dlm lubang celak..xtaula aku orang sekarang ni tau ke x bekas celak tu..ala yang org bwk balik dari mekah tu..ada dari tembaga..klu nak tau korang tanyala org tua..kat umah aku ade lagi bende tu..cuma xpakai je..huhu...

berbalik pada empat orang (4) saksi2 tadi..mereka sume hendaklah tidak FASIK..klu 3 xfasik tapi sorang lagi tu fasik maka xleh nak jadi bukti dan pesalah boleh dilepaskan tanpa byk soal..lepas bodo camtu je ke? yelah lepas camtu jela dah xde bukti nak sabitkan dia buat zina tu..sbb xcukup 4 org saksi yang tidak fasik nak buat bukti..klu camtu bykla pesalah zina yang terlepas?yelah bykla yang terlepas,dah tu kenapa takut nak buat hukum ni?ni sume tuhan dan tetapkan..walaupun dia terlepas dari undang2 hudud atas dunia,tapi dia tetap kena berhadapan dgn Allah..sape kita ni nak pertikai keadilan hukum Allah? hehehehe..

cerita bab Fasik ni..ramai juga yang xberapa nak ambil tahu sape yang fasik ni?untuk pengetahuan mereka yang malas nak bukak kitab2 agama nak kaji sape mereka yang fasik ni..ni la jwbnya..org fasik ni adalah org islam yang pernah melakukan dosa besar dan xpernah bertaubat atas dosanya2 itu dan terus melakukan dosa besar..contohnya org yang tinggal sembahyang, derhaka pada ibubapa, minum arak dah sewaktu dengannya..korang ni mmg poyo la klu masih xtau ape tu dosa2 besar..nauzubillahiminzaalik..

makna kata..cuma org yang xfasik je buleh jadi saksi dlm hukum hudud ni..klu hukum mencuri kena ada dua saksi(klu xsilap),zina kena ada 4 org saksi..pergh..ada ke saksi2 yang xfasik ni kat sini? senang ke nak cari?hehehe..dah tu mmg ramaila pesalah yang terlepas? yelah klu dah mmg xde saksi nak jadi bukti pesalah tu melakukan kesalahan..ni la dia hukum tuhan..yang kita dengar kat mana2 tu cume bila dah cukup sume saksi2 dan nak jatuh hukum tapi xde pula yang jelaskan prosedur2 sebelum hukum potong tangan atau rejam tu dijalankan..xheran klu org sume takut bila dengar potong tangan, pancung, rejam, salib..klu org Islam pun takut ape lagi yang bukan Islam...hahahahaha..kali ni mmg aku nak gelak..lawak sungguh org islam pun takut berpunca dari xmau belajar hal2 agama..xsalah nak belajar ilmu dunia tapi jgnla tinggal terus ilmu agama..ok? bukan nak marah tapi nasihat je...

org2 fasik ni juga xleh jd wali nikah, xleh jadi saksi berjual beli dan saksi ketika berhutang..so kena taubat la wahai org2 yang rasa mereka ni fasik iaitu melakukan dosa2 besar..Syeikh Nawawi Bentan pernah kata yang lelaki yang dedahkan aurat pada bukan MAHRAM(mahram ye, MUHRIM=org dlm ihram..jauh beza tu..klu sekali xjadi fasik lagi tapi klu dah sampai 3 kali buleh jadi fasik..nauzubillah..xsusah nak jadi fasik ni rupanya..abih tu ada yang kata lelaki tgk aurat lelaki xde hal..itu dah sesat tu..melainkan waktu darurat seperti berubat dan sebagainya..org sekarang ni pandai2 buat fatwa sendiri..nabi dah kata haram lelaki melihat aurat lelaki yang lain..huhu...ingt aurat pempuan je haram?mmg korang ni perlu belajar lagila ye..kesalahan atas kejahilan kita yg dah lepas tu nak buat mcmna..byk2la istighfar dan taubatla serta jgn diulang lagi kesalahan tu..

berbalik pada isu politik umno pas ni tadi..aku cume nak ckp..dari ape yang aku dgr dan ape yang aku baca dan ape yang aku belajar..xlehla nak ckp direct org umno ni kafir ye..klu ade jugak nak ckp org umno ni kafir..ni la syarat2 dia..ni bukan amanat aku..jangan saman ye..ini pendapat kebanyakan ulama..
syaratnya org umno ni TAHU HUKUM HUDUD NI DARI ALLAH, ade sebut dalam Quran tentang WAJIBNYA dilaksanakan TAPI:

1)mereka kata hukum ni dah XSESUAI dilaksanakan,
2)hukum ini MENINDAS org, hukum ini ZALIM,
3)hukum ini hanya sesuai pada ZAMAN NABI sahaja,
4)hukum ni TIDAK SEADIL hukum yang ade sekarang,
5)hukum sekarang LEBIH BAIK dari hukum hudud,
6)MENENTANG SEKERAS2NYA perlaksanaan hukum hudud
7)MEMPERMAIN2KAN hukum hudud(klu hukum ni jadi kat sini, ramaila org kudung tangan)

dan byk lagi yang sewaktu dengannya..xkuasa aku nak bg contoh byk2..cukupla yang kat atas tu..klu perkara 1-6 mereka buat oleh sebab mereka jahil pasal agama..itu xleh ckp mereka ni kafir lagi..cuma mintak2la agar Allah bukakan hati mereka..mereka kan saudara Islam kita juga..cuma ade gak ulama ckp dlm keadaaan jahil mereka buat perkara 1-6 tu, mereka jatuh dlm kategori fasik je..BUKAN KAFIR lagi..

satu perkara yg org pas sume tahu, kalau org umno ni dah jatuh kafir(kerana sebab tertentu), maka sembelihan mereka xleh dimakan, xleh jadi imam dalam solat dan byk lagila..mcm xleh kwin umno dgn pas..kat negeri aku mmg bende2 ni berlaku..cuma aku xmau nak ambik tahula samaada umno kat sana ni masuk kategori mana..dlm islam juga ckp adalah menjadi kesalahan yg besar jika tidak mengkafirkan org yang telah nyata kafirnya..tapi bg aku yang cetek ilmu ni..aku xberani nak kafirkan org..lainla klu mereka sendiri telah terang2 kafir..untuk org yg xtahu..org yang tinggal sembahyang tu xjatuh kafir lagi selagi mana dia percaya sembahyang tu wajib..tapi klu dia kata sembahyang dgn xsembahyang tu sama sahaja..maka kafirla org tu..wallahua'lam..dlm isu mengkafirkan org umno yang berlaku kat negeri aku ni..org pas berpegang pada hujah yang org umno ni xmau kepada hukum islam..pendek kata xsetuju dgn hukum Allah yang telah diwajibkan..xkira la org umno tu sembahyang xpernah tinggal,tunai haji, tunai zakat,mengucap kalimah syahadah pun tapi kalau dah menentang ape yang diwajibkan oleh Allah (Hukum Hudud),maka tetap mereka ni jadi kafir..atas alasan beramal dengan Islam secara separuh2 iaitu beramal dengan rukun2 islam tapi pada masa yang sama tidak beramal sepenuhnya dengan rukun iman(percaya dan beramal dgn kitab)...kes ni mmg berat dan aku pun berat hati nak ckp..

pasal undi pas masuk syurga pun satu hal..ini berdasarkan perjuangan ahli pas yang mahu melaksanaan syariat islam dan kerana itu, ape sahaja kebaikan yang dilakukan seperti memberi undi kepada parti yang mahu menubuhkan negara islam tu dikira mendapat pahala..bukan susah sgt nak paham pun..huhu..bukan makna perlu undi pas je pastu xperlu buat amal lain terus masuk syurga..huhu..isu ni byk diputar belit je..

tapi yang paling best bg aku adalah alasan org2 umno yang pemimpin2 pas yang xpandai nak memimpin dan mentadbir negeri dgn baik..ni pulak nak memerintah negara?hehehe...baiklah..mmg mereka xpandai nak tadbirla apela..janji2 kosong la..yang ni lagi best..klu org ilmu tinggi dia tahu ape kuasa2 yang ada pada kerajaan negeri dan wakil2 rakyat..ni pulak pihak pembangkang yang menentang kerajaan, pastinya sume tahu kuasa mereka hanya terhad..klu org yang baca ni ilmu pentadbiran dia tinggi la..klu xtau atau tau sikit2 xplu nak nak kecoh2..huhu..yang menarik perhatian aku adalah ramai yang xsedar bahawa org pas ni undi pas bukan kerana pemimpin2 pas tapi atas dasar perjuangan parti..pemimpin silih berganti tapi dasar parti tetap sama iaitu nak tubuhka negara islam..org pas tahu dan sedar ia agak sukar mahu menjadikan negara malaysia ni negara islam..mcm contoh aku dari awal2 lagi..klu org2 islam majoriti dah xmau ikut islam, adakah kita perlu cari atau buat agama lain?...

org pas ni kebanyakannya berpegang pada dasar parti yang undang2 tubuhnya adalah berdasarkan Quran, Hadith, Ijmak, Qias..yang mana tidak ade satu pun dasar dan menifesto parti pas itu menyimpang dari ajaran islam..dan utk org yang xtahu, wakil2 rakyat dan calon2 pas ini dilantik berdasarkan mesyuarat dan calon2 atau wakil rakyat pas itu hendakla tidak melakukan dosa besar dan tidak berkekalan melakukan dosa yang kecil..ni pulak kita yang mengaku islam tapi bila undi bagi sokongan kepada org bukan islam yang terang2 kafirnya..contoh kawasan dimana calon pas melawan wakil mic atau mca..ramai org islam memberi sokongan pada yang bukan islam ni..aku pun xtau nnti akhirat ni depa nak ikut mana..yang islam ke yang bukan islam..
c'monla..yang baca ni pun bukan budak2 lagi..bukakla minda anda..tidak ada manusia yang betul2 adil dan sempurna kerana adil dan sempurna tu hanya layak bagi Allah..

aku sebagai manusia hanya mampu bg nasihat saje..yang sampaikan kehati tu tugas Allah..ape yang baik datang dari Allah..yang bruk tu datang dari kelemahan aku..

ni bukan aku yang ckp..tapi ulama yang dah bertahun2 merujuk kitab2 dan hadith2..aku ni cuma ambil ape yang mereka dah putuskan..sekali lagi aku igtkan..ni sume hasil dari ape yang aku dengar, baca, dan belajar..sape guruku?well xla secara langsung tapi melalui hasil2 penulisan dan video2 dan audio dan perbincangan dan perdebatan dgn rakan2 dan kdua org tua ku..aku kalau depan mak bapak aku, mereka cop aku ni org umno pasal selalu xsetuju dgn pandangan mereka..hehe..aku bukan ape..xmau ikut mmbuta tuli tanpa kajian lanjut..so korang yang baca ni janganla marah kat aku pulak..korang masih ade hak dan peluang nak pastikan kesahihan point2 dlm tulisan aku ni..korang tgkla aku xmasukkan mana2 hadith dan petikan ayat quran pun..pasal aku takut aku salah tafsir..cuma aku berharap agar ceramah2 yang aku dgr selama ini..ahli2 agama yang aku dgr tu dah buat byk penilaian tentang hadith2 dan ayat2 suci Quran sebelum mereka gunakannya...

nak cerita sikit pasal diri aku..aku ni lahir di marang terengganu, sama negeri dan sama daerah dan sama nama dengan presiden pas merangkap ahli parlimen marang dan ahli DUN rhu rendang iaitu Dato' Seri Tn Guru Hj Abdul Hadi Awang aka Haji Haji aka Ayoh Chik aka Hadi Awang...aku lahir tahun 83 dan umur Haji Hadi tu sama umur dgn ayah aku..ayah aku nama Awang..ayah aku namakan aku Abdul Hadi..kat mana2 nama aku ni bila org dengar riuhla sekejap..sejak mula dari aku masuk sekolah waktu hari penyampaian hadiah dan hari aku pertama kali masuk temuduga..mmg nama aku ni jadi perhatian sb sama nama dengan Haji Hadi..hehe..ayah aku bg nama aku begitu agar suatu hari nanti aku akan jadi seperti Haji Hadi(mak aku yang ckp)..hehe..pun begitu sekali pun aku xpernah jumpe Haji Hadi ni..paling dekat aku tgk dia pun dlm 20 meter masa aku budak2 lagi waktu dia datang kat surau kat kg aku..aku mmg klu buleh nak jupe dia nak bgtau nama aku sama dgn nama dia..hehehe..tapi aku ni xleh lwan dia diala..aku ni jahil dlm bab2 agama..dia tu tok guru..huhu...

Oklah dah 7 pages kat word aku tulis bende ni..byk lagi aku nak tulis tapi nnti kang aku disalah ertikan pulak..

aku tulis ni utk perpaduan umat islam..bukan nak laga2kan org..huhu..

sebelum aku undur diri..aku nak petik satu kisah tentang seorang sahabat nabi yang disegani iaitu amirul mukminin saidina umar al khattab..

sebelum dia meninggal, selepas ditikam oleh abu luq luq ah, dlm keadaan nazak itu org bertanya pada dia agar selepas kematiannya, salah seorang anaknya mahu diangkat menjadi khalifah yang menggantikannya..nak tau ape yg saidina umar ckp..

"jgn..cukupla dlm keluarga al khattab ini aku seorang sahaja yang dibakar api neraka"..maknanya bukan senang dan mudah tanggungjwab pemimpin ini..tapi sekarang ni org berlumba2 nak jadi pemimpin...

aku ingat lagi ayah aku pernah berkata, jadi pemimpin ni bukan mudah..seadil2 pemimpin pun kedudukannya dipuncak api neraka..contoh mcm imam solat dahla..klu makmun salah imam yang tanggung..bapa pulak klu anak buat salah dia yang tanggung..suami klu isteri buat salah dia yang tanggung..ini pulak pemimpin masyarakat..hehehe..aku klu buleh xmau jadi pemimpin..aku xrela tanggung dosa2 org..huhu...

1 comment:

CHELAH said...

hehehe,,,hukum percaya pd kitab ek...hehehe

ak percaya!!...
xsilap ak tuu zman politik pas kata umno kafir n umno kata pas kafir...hahaha
nakal2 blaka org tua msa tu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...