Rakan Seperjuangan

Sunday, March 22, 2009

Aku nak beri nasihat je..ikut pandai mungla nak percaye ke x..

“ Perempuan yg memotong badannya sendiri dgn gunting api neraka, kerana ia memperkenalkan dirinya kpd org lain.”

Adakah penglibatan ana dlm Friendster termasuk dlm keteg0ri ini? Jika niat ana semata-mata krn Allah iaitu merapatkan ukhuwah dgn sahabat2 ana, cuba menjadi “qudwah hasanah” kpd org lain, mencari dan menyampaikan ilmu, adakah itu juga salah bg seorang muslimah seperti ana?

Yang dimaskudkan oleh hadith tersebut ialah wanita yang mendedahkan aurat untuk tontonan umum atau wanita yang bersolek dan berhias untuk ditunjukkan kepada lelaki yang bukan mahramnya.

Oleh itu janganlah seorang wanita meletakkan gambarnya yang mendedahkan aurat atau berhias cantik didalam internet samada dalam frienster atau lainnya sekalipun dengan niat mencari sahabat atau merapatkan ukhuwwah.
Menyertai frienster tidak semestinya perlu menonjokan kecantikan wajah atau tubuh badan.
Menulis dengan tulisan2 yang baik juga boleh merapatkan ukhuwwah dan mengembangkan tali persahabatan diantara sesama manusia.
wallahua'lam

___________________________________________________________________________________

Ni hasil daripada kajian tanpa sponsor aku pasal permasalahan agama seharian...
ape yang aku paham berdasarkan petikan kat atas tu..pempuan xleh tunjuk (haram) gambar2 dia pada bukan mahram..

pada sumber yang lain..lelaki yang simpan gambar makwe nak tgk utk hilangkan rindu pun xleh..dlm bahasa kasar dia haram la..

zaman sekarang ni..org dah xpeduli soal halal haram ni..org cume ambil tahu pasal makanan halal haram je...cube ckp dating yang bukan mahram tu haram kat mmber2 kita..silap haribulan buleh lebam biji mata...hahahaha...

mmg bykla benda yang kita buat hari2 tu termasuk dalam kategori haram..tapi bende2 ni xdiajar kat sekolah..so mcm xpentingla...xtaula silap sape..

cth perkara haram yang jadi lumrah...

gantung atau pamer gambar makhluk bernyawa kat umah..
penyanyi perempuan yang menyanyi dpan lelaki bukan mahram..
xtutup aurat (klu yang ni buih mulut org sound pun xjadi ape dah)

siot betul time aku nak tulis ni dah lari sume idea..anyway mmg banyakla perkara2 yang kita xsedar ia buleh jatuh jadi haram..aku pun byk lagi kena belajar..

sekian...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...