Rakan Seperjuangan

Saturday, January 1, 2011

Aku dan Overthinking

Entri 290: Memang sejak dulu aku memang overthinking (pikir berlebihan) dalam banyak perkara...ada baik dan buruknya...bukan semua orang mempunyai masalah overthinking ini...kerana kebanyakan ia menjurus pada pemikiran negatif...

Antara contoh overthinking yang aku lihat pada masyarakat sekarang adalah melibatkan isu yang remeh seolah-olah ianya mengalahkan isu yang besar...antaranya, mengikut salah seorang ustaz yang sedang buat PhD...hebat sangat ke PhD sampai ustaz pun umum nak habiskan PhD...katanya...yang mana aku sendiri setuju...adalah larangan penggunaan BYE, AKUM, ASKUM...Aku memang dari awal MENYAMPAH dengan orang yang konon tahu bahasa yahudi...Semua dah pakai salah, as salam...pasal bagi aku..orang yahudi guna SHALOM, makna lebih kurang salam...kita ni konon nak islamik..guna salam...dah tak ada KUM=kamu... Islam assalamualaikum...yahudi shalom...mana ada orang baca AKUM dengan sebutan AKUM melainkan dengan sebutan atau dibaca dengan ASSALAMUALAIKUM...aku lebih menekankan KUM=kamu...pasal kalau SALAM=selamat...dah tak ada KUM...ini lagi betul2 dekat dengan cara yahudi...

Orang nak hentam aku lantaklah...aku memang budak bahasa, walaupun aku bukan prof...sampaikan sekarang ni.. MOHD yang kita baca Muhammad pun dah tak boleh nak guna...kerana overthinking...MOHD dilihat sebagai ikon ANJING BERMULUT BESAR...lihatlah betapa kreatif dan berseninya orang kita...


Yang aku heran...duk hina sunnah nabi ok pulak...tapi dalam perkara remeh dan tak jelas cepat je tersebar...konon GOOD BYE ada makna lagi...AKUM makna lain, ASKUM makna lain MOHD simbol lain...lepas ini kena wujudkan satu bahasa saja kat dunia kot...kerana kat dunia ni ada berapa ribu bahasa...
Lepas ni apa lagi yang muncul apabila orang semakin overthinking dan semakin kreatif...aku rasa nanti generasi baru kena belajar tulisan baru kot...agar neutral dan tidak mengikut bahasa lain... nanti FESBUK pun akan ada orang kaji...makna itu ini..semua bende akan ada orang kaji...memang bagus lah kerana umat islam mmg mudah sensitif bila agama islam KONON dipermainkan...kenapa aku kata konon...kerana orang islam lebih mudah percaya dari mengkaji sedikit..tak payah ada ijazah dalam bahasa yahudi utk tahu AKUM tu tak ada makna dalam bahasa yahudi...

Menyentuh pasal overthinking aku...aku memang overthinking...tapi dalam bab lain...bab2 reka bentuk atau corak atau pattern aku memang tak ambil port...tapi dalam bab ritual dan perlakuan...memang aku overthinking...kali ini pasal BOLA SEPAK...

Aku overthinking pasal bola sepak kerana aku rasa ianya lebih dari sekadar sukan...kerana ia dah jadi kebanggaan negara kalau menang...meskipun negara huru-hara dengan jenayah..tapi kalau menang bola...soal negara akan dilupakan...brazil tu negara maju ke? adakah ia menjadi maju kerana menang bola, ramai pemain handalan dari sana...adakah negara itu menjadi maju? adakah jenayah dan kemiskinan kat negara itu berkurang apabila menang piala dunia?

Aku beranggapan bola ini merupakan DADAH paling besar...kerana bola membuat orang lupa dan lalai...menang bola ibarat menang perang...siap umumkan cuti...siap bagi macam2 insentif...adakah kerana mesia baru menang bola baru ni..peluang pekerjaan bertambah, harga minyak jadi turun, harga barang menurun? Itu pasal aku kata dadah...seronok ketika stim...bila dah hilang stim..baru tahu dia kat bawah kolong...ditemani lipas...time dia stim dadah..dia rasa macam dalam istana...macam syurga dah...

Bola pun apa kurangnya...bangga negara menang? apa yang rakyat miskin kat kampung tu dapat? duit bantuan bulanan bertambah ke? gaji pekerja swasta naik ke? pekerja gomen dapat bonus ke? apa faedahnya selain dari rasa bangga yang langsung tak buleh mengisi perut...setakat dapat cuti sehari...agar dapat sambung tido lepas subuh...lainlah kalau menang..semua rakyat dapat 10 ringgit sorang...itu lain cerita...ini sampai berhabisan duit, solat entah kemana punyalah hardcore...bola start malam..sebelum asar dah cat muka cat rambut...

Orang semangat datang dari jauh nak tengok match bola...bukan dapat pahala pun...duk maki hamun sama sendiri je...tapi sanggup bersesak berpanas...berhabis duit...demi bola(DADAH)...bukan dapat makan free pun pegi tgk bola...tapi kalau ada kuliah maghrib, tak payah kata kuliah subuh pasal berapa kerat je bangun subuh on time...kalau kuliah maghrib tepi rumah...siap ada makan free...bawah kipas...kadang2 dalam ekon..siap buleh duk atas karpet tebal..xsesak..tak ada sapa yang nak pegi...majlis yang malaikat duk lindung tak ada orang...majlis yang bercampur laki pempuan dan dilaknat itu sanggup pergi...sanggup drive beratus2 kilometer...traffic jam berjam2..berpanas berjam2...demi bola...semangat bola...bukan dpat pahala pun...dosa duk ada...

Itulah part dimana aku jadi overthinking...aku lihat bola itu agenda bagi menyebabkan umat islam kembali ke zaman jahiliah...zaman dimana sifat asabiah atau berpuak2 atau perkauman atau kenegaraan yang melampau2...walaupun katanya musuh dalam permainan sahaja...tapi bagi aku..ia juga boleh melarat ke luar permainan...baru2 ini mesia dan indon..dua negara islam...tapi kerana bola...saling mencaci dan memaki sesama sendiri kat fesbuk, kat tv, kat paper, kat blog...dan segala macam media lagi...mana dia serumpun?mana dia persaudaraan islam..what the...setakat nak rebut piala suzuki...suzuki tu jepun..bukan islam...kita negara islam nak rebut pemberian orang bukan islam..kita gadaikan persaudaraan islam kita...terbaik lah...

Tak kurang juga orang kita lebih kenal bintang bola yang bukan islam berbanding para sahabat nabi...para isteri dan anak2 nabi...banyak lagi lah aku nak cerita...cuma penat nak tulis...aku kan overthinking..pikir lebih..itu pasal aku nampak negatif je pasal bola sepak ni..smpai aku gelarkan ia sebagai dadah...kerana penyokong bola pun bangun malam, kunci jam...kul 3 pagi..padahal subuh selalu babas...tapi demi bola sanggup usaha agar tidak terlepas match...pastu bersorak ganggu orang nak tido lagi...

Bintang bola disanjung dan diberi macam2 kelebihan...sedangkan para ustaz yang siang malam duk seru orang agar tambah bekal akhirat..dari muda sampai tua...tak pernah nak dapat penghargaan...penghinaan banyak...ancaman pun banyak...nak bagi kuliah kena ada tauliah...kalau nak menyanyi tak ada tauliah pun tak mengapa...nk berkumpul dalam kuliah agama tanpa permit susah nak dapat...tapi kalau match bola...pernah ada yang kena tangkap??? yg kita dengar...ditangkap kerana berceramah...dah terbalik...kerana ceramah mengancam keselamatan...bola tak mengancam..cuma duit pembayar cukai je yang jadi mangsa...maka banggalah orang yang bayar cukai... "Islam kata, tidak masuk syurga orang yang mengutip cukai"...

P/s: Aku patut stop sebelum aku kena dakwa...

6 comments:

myonyu said...

hadi...wah..emo ko kali ni...

Hady83 said...

hehehe...emo kejap je tu...dalam tulisan je pun...semangat tahun baru katakan....

~hAKim ZaiLAn~ said...

mendalam entry kali ni bro..huhu..
saya stuju gak ngan pandangan bro...

Hady83 said...

Ambil yang jernih sahaja..yang keruh tu tapis dulu bro...huhuhu..

SMART said...

gua pegi tgk bola tuu...time smyg mgrib, berketat2 laa..almaklum laa surau lebih kurang gol jee.. tp gua duk heran 23ekor mamat tuu smyg muka pnuh dgn cat..cmna tuu?

Admin said...

Tak baik kata depa ni ekor...depa ni alim jugak...risau stadium runtuh nanti mati dalam keadaan tinggal solat...cat muka pun cat muka lah...tahan kencing, tahan kentut...bab tersentuh pempuan..pegang mazhab lain kejap...kalau datang dari jauh..jamak siap2...heheheh..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...