Rakan Seperjuangan

Monday, May 17, 2010

Perihal Zihar

Zihar ni termasuk dalam ilmu2 yg wajib dipelajari oleh setiap umat islam...terutamanya yg nak berkahwin dan telah berkahwin....aku cuba nak ringkaskan sebaik mungkin...

Sejarah= Ia merupakan satu cara penceraian semasa zaman arab jahiliah...sebelum kedatangan Islam...

Zihar= Suami menyerupakan anggota si isteri dengan mahram si suami...(contoh ayat: kemaluan kau macam kemaluan mak aku, punggung kau macam punggung mak aku), garang(kau ni garang macam nenek aku)

Mahram= ibu, ibu saudara, nenek, adik beradik perempuan, adik beradik susuan,dan lain2 mahram.

Anggota zihar= Sesetengah ulamak kata cuma kemaluan sahaja, jumhur ulamak termasuk mazhab syafie mengatakan segala aurat yg wajib ditutup seperti tangan, punggung, payudara, peha , perut dan lain2 anggota yg wajib ditutup...

Pengecualian= disamakan dengan saiz(perut kau BUNCIT macam perut mak aku), warna kulit(GELAP macam kakak aku), cantik(CANTIK mcm mak sedara aku)...itu bukan zihar...sama seperti mengatakan (Peha kau macam peha jennifer lopez).

Kesan= Perbuatan zihar adalah berdosa...suami haram jimak isterinya selepas melakukan zihar pada isterinya..

Penyelesaian= Suami akan dikenakan denda...iaitu memerdekakan hamba atau zaman sekarang ni berpuasa berturut-turut selama dua bulan (2 bulan)...xboleh selang sehari..kena puasa berturut2 selama 2 bulan...

Khilaf= ada ulamak mengatakan ia hanya berlaku dengan niat...tapi utk selamat...jgn sesekali buat tanpa niat atau dengan niat...zihar ni bukan main2.. Wallahua'lam.

P/s: sape yg xsuke cara entri aku ni..sila bagi pandangan...hehehe..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...