Rakan Seperjuangan

Monday, April 26, 2010

Siapa yg boleh kita hina?

Tajuk ni mcm biasa saje nak bagi provoke sket...hahaha...mungkin ada segelintir disana yg tertanya2 ape pandangan Islam tentang hina org ni...sebelum tu aku nak tegaskan aku cuma tulis berdasarkan ilmu aku yg cetek ni...bukan aku reka2 sendiri tapi aku dengar penjelasan dari org yg lebih alim dari aku, yg telah berkecimpung dalam bidang agama lebih dari 20 tahun...bukan aku nak ketepikan hadis2 atau dalil2 Quran...jgn salah anggap..aku xtaksub pada ustaz ni...tapi aku rasa dia punya ilmu lebih tinggi dari aku..dan dia buleh hurai dengan baik...dia pun xreka2 bende ni...bukan ada pekdah pun klu dia saje2 nak reka2...

Pertama sekali...Islam melarang kita menghina dan mengeji seseorang yg belum tentu jahatnya...kita hanya buleh menghina org2 yg telah nyata terkutuk dan terhina sahaja seperti yg telah disebut dlam Al Quran antaranya firaun, hamman, abu lahab, namrud, qarun, kaum ad dan sebagainya...oleh itu kita dilarang mengutuk, menghina, mencerca, mencaci, memaki hamun dan segala jenis mak nenek yg sewaktu dengannya...

Contoh yg senang, kita dilarang menghina kawan kita yg zalim dan xpernah solat...kerana kita tidak tahu satu hari nnti mgkin dia akan bertaubat sebelum dia mati...mgkin sekarang dia xpernah solat tapi kita xdpat bagi jaminan bahawa dia akan mati dalam keadaan meninggalkan solat...

Namun begitu, tiada larangan bagi kita utk menghina atau mencerca golongan zalim secara keseluruhannya...contohnya celaka org yg minum arak, judi, syirik, zina dan sebagainya...tapi kita dilarang mencerca dengan merujuk pada individu tertentu...contohnya dengan mencerca pemerintah yg zalim dengan menyebut namanya...ianya adalah dilarang dalam Islam...kerana bukan kita yg tentukan dia mati dalam beriman atau kufur...

Ape yg boleh kita lakukan ada dengan berdoa agar ALLAH berikan petunjuk dan hidayah pada mereka...bukannya dengan menghina individu itu sekalipun ia jelas dan nyata kezalimannya...

Dalam Islam dibenarkan kita mendoakan kematian seseorang itu dengan syarat niat kita adalah utk menghentikan kezaliman dan bukannya kerana kita benci pada org itu...bukan kerana kita benci org tu dan nak suruh dia mati cepat...itu bukan cara islam...klu niat dengan matinya org tu maka kezaliman dapat dihentikan..tiada masalah...klu nak tahu lebih lanjut...sila rujuk pakar yg betul2 pakar...aku cuma nyatakan disini berdasarkan ape yg aku dengar dari pakar...

Baru2 ni kecoh dlm negara apabila ada org menghina raja...ini adalah suatu yg bukan dari ajaran islam kerana islam melarang kita menghina pemimpin apatah lagi pemimpin bagi org islam...sekalipun raja itu buat silap semasa hidup, tapi kita dilarang utk menghina raja...kerana ape? kerana raja adalah ketua, pasti ada hikmah kenapa dia diangkat menjadi raja...dan Islam adalah agama yg paling baik, jika org islam sendiri menghina pemimpin, maka sudah tentu org bukan islam pun menghina pemimpin2 islam...

Bak kata ustaz tu...sejahat2 org islam...xkan sanggup nak makan babi...walaupun seumur hidup xpenah solat...klu org hidang babi...pasti dia xmakan..kerana masih ada nilai2 islam padanya...dan bila mati pun dia nak ditanam di perkuburan islam...bukan nak kata kita perlu sanjung org2 yg melakukan kezaliman...tapi Islam menetapkan caranya...utk mengelakkan perpecahan sesama umat islam adalah salah satu dari matlamat ini...

Tidak bermakna kita xleh tegur pemimpin, tapi biarlah kena dengan caranya...selagi pemimpin tu xmenyeru kepada kezaliman, kita semua wajib taat...sekalipun pemimpin itu xpenah solat...tapi kerana dia xpenah suruh kita buat maksiat...maka kita wajib taat pada perintahnya...inilah ramai org Islam xtahu...

P/s: Doa adalah senjata org mukmin...jgn sesekali berhenti dari mendoakan agar mereka kembali ke pangkal jalan...tugas kita adalah utk memakmurkan bumi ini...bukannya nak memecahbelahkan bumi ini...so jangan putus asa...teruskan berdoa...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...